Thursday, August 14, 2008

PAS mahu Hadi jadi PM Pakatan-MALAYSIAKINI

PAS lebih senang jika presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjadi perdana menteri apabila Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan persekutuan, kata Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Mohamed Daud Iraqi.

Bagaimanapun PKR pula lebih suka penasihatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim memegang jawatan utama itu, tambahnya."Kalau ikut pandangan Dewan Ulama PAS, tentulah Presiden PAS (Abdul Hadi) lebih layak. Tentulah kita mahu pemimpin kita.

"Kalau tanya orang Keadilan (PKR), dia akan kata presiden Keadilan," katanya, seperti dipetik Bernama, selepas merasmikan muktamar Dewan Ulama PAS di Ipoh pagi ini. Cadangan melantik Abul Hadi dinyatakan juga oleh Timbalan Pesuruhjaya III PAS Kelantan Mohd Amar Nik Abdullah semalam.

Menurut agensi berita itu lagi, ditanya sama ada pendirian pemimpin PAS itu boleh menimbulkan perebutan jawatan itu antara anggota-anggota Pakatan Rakyat, Mohamed berkata "soal itu tidak akan timbul" kerana perbincangan boleh dilakukan antara tiga parti itu.

"Kita akan bincang antara tiga parti itu... serupa dengan kes pelantikan menteri besar Perak. Tetapi bagi kita Dewan Ulama PAS, Abdul Hadilah lebih layak, cuma nak lantik itu tak semudah yang kita kata, kena bincang," beliau dipetik sebagai berkata.Bagaimanapun, tambahnya, Dewan Ulama PAS tidak mempunyai kuasa dalam soal tersebut dan sekadar memberi pandangan kerana ia perlu dibincangkan di peringkat Majlis Syura serta Jawatankuasa Agung.

Mohamed berkata, Dewan Ulama juga tidak mempunyai masalah untuk menyokong pelantikan Anwar "asalkan pelantikan itu nanti mampu mendatangkan kebaikan dan menguntungkan Islam.Kalau tidak menguntungkan Islam... kita tengok dan lihatlah nanti,"
katanya.

SUB-Penjelasan Isu Kuota UiTM

5 comments:

Satria Asia said...

If you want a massive pullout of foreign investments from this country, then yes, it would be a good thing for Hadi to be PM.

slyderrose said...

Hj Hadi is a muslim scholar but not sure whether he can managed the country. Not everybody can that the reality. Dr Yusof Qardawi is foremost internationally recognised muslim scholar but I don't think he wants to lead a country. Btw, is up to rakyat who they prefer. If from umno is umno president. If PAS?

Malaysia said...

Sokong jika Hadi menjadi PM..
Kerna PAS adalah Parti orang Melayu sepenuhnya..Sesuai dengan Negara Malaysia yg majoriti orang Melayu..PKR hanya untuk smua kaum dan majoritinya India & Cina,Melayu boleh kira dengan jari..so..tak sesuai..DAP majoriti Cina..lagi tak sesuai..

So..PAS paling layak memerintah Malaysia & menjadi PM..

CHee XtheMan said...

TG Nik Aziz would be a better choise. TG Hadi have been lied in the recent talk to Umno.

NO. A big NO.

Nostradamus said...

Q7. Religious superiority is needed to rule Malaysians. (Fact or Fiction)
Ketuanan ugama diperlukan untuk memerintah Negara. (Fakta atau Rekaan)

Q16. All Malaysians and the world can be converted to a single culture, religion, race in future. (Fact or Fiction)
Semua rakyat Malaysia dan sedunia boleh diubahkan kepada suatu kebudayaan, ugama dan bangsa pada masa hadapan. (Fakta atau Rekaan)

Q17. The next PM of Malaysia will follow R.A.H.M.A.N theory. (Fact or Fiction)
Perdana Menteri Malaysia yang berikutnya akan mengikuti teori R.A.H.M.A.N (Fakta atau Rekaan)

Q28. Only PAS can take care of Moslem’s interest. (Fact or Fiction)
Cuma PAS boleh menjaga kepentingan orang Muslim. (Fakta atau Rekaan)

Q43. Divide and rule exists in all politics and religion. (Fact or Fiction)
Memecah belah dan memerintah terdapat di semua fahaman politik dan ugama. (Fakta atau Rekaan)

Q49. Race and Religious supremacy are preached by satans. (True or False)
Ketuanan bangsa dan ugama adalah dikutbah oleh syaitan. (Betul atau Salah)

Q50. Malaysian politicians are typical Jeyklls and Hydes. (True or False)
Ahli politik Malaysia melambangkan personality Jeyklls dan Hydes. (Betul atau Salah)

Answers at http://patek1472.wordpress.com
Jawapan di http://patek1472.wordpress.com