Saturday, August 9, 2008

Rumah Shahrizat dilontar bom api

Ketika kejadian Shahrizat dan anggota keluarganya sedang tidur. Tiada tangkapan yang dibuat setakat ini.

Wan Ahmad Bhari berkata pengawal keselamatan rumah itu ternampak dua lelaki menaiki sebuah motosikal berhenti di depan rumah sebelum melontar sesuatu.

Siasat motif sebenar

Ditanya sama ada kejadian itu adalah angkara dendam, Wan Ahmad berkata, polis belum mengenalpasti motif sebenar dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan bagi kesalahan perbuatan khianat menggunakan api atau benda letupan dengan niat menyebabkan kerosakan.

ambiga sreenevasanDifahamkan rumah itu pernah didiami Pengerusi Majlis Peguam Malaysia, Datuk S Ambiga, sebelum dijual kepada Naib Ketua Pergerakan Wanita Umno itu pada 2005.

Sementara itu, seorang anggota keluarga Shahrizat, yang tidak mahu namanya disiarkan ketika ditemui pemberita, mendakwa beliau percaya kejadian itu mempunyai kaitan dengan tindakan Majlis Peguam menganjurkan forum "memeluk Islam" hari ini.

"Suspek mungkin sangka Ambiga masih tinggal di rumah ini dan oleh itu mereka baling bom. Shahrizat sudah tiga tahun beli rumah ini,” katanya.

Sementara itu, di Butterworth, Bernama melaporkan Shahrizat mengesahkan penemuan bom api itu dan beliau difahamkan kejadian itu mempunyai kaitan dengan forum "memeluk Islam" anjuran Majlis Peguam.

"Dengar kata ada kena mengena dengan forum "memeluk Islam". Polis sedang siasat perkara itu," katanya kepada pemberita selepas pertemuan jentera pilihanraya Umno bagi pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh hari ini.

Shahrizat berkata beliau melihat bom api itu, dipercayai dibaling dari hadapan rumahnya awal pagi ini, di perkarangan rumahnya sebelum berlepas ke Pulau Pinang untuk menghadiri perjumpaan itu.

"Kita tidak suka apa-apa bentuk keganasan," katanya sambil menjelaskan beliau tidak mengetahui siapa yang melakukan perkara itu.=malaysiakini

No comments: