Saturday, August 23, 2008

‘Pelan 31 Ogos'-malaysiakini

DARI DEPAN
Dalam sidang akhbar berasingan, Bernama melaporkan, dua anggota exco kerajaan negeri Perak yang dikaitkan dengan kes itu menuntut media yang mengeluarkan laporan berhubung kes rasuah itu menarik balik kenyataan berkenaan serta menyiarkan kenyataan memohon maaf selain membuat penjelasan bagi membersihkan nama mereka dalam tempoh 24 jam.

Sekiranya permohonan maaf terbabit tidak dilakukan dalam tempoh 24 jam, mereka akan memfaikan saman sebanyak RM100 juta kepada pihak berkenaan.Para pemimpin PKR telah membayangkan bahawa kes itu ada kaitan dengan usaha BN untuk menarik sekurang-kurangnya dua wakil rakyat dalam kerajaan Perak sekarang, untuk melompat menyertainya.

Manakala akhbar Sin Chew Daily hari ini, Jamaluddin kelihatan tersenyum ketika dibebaskan tadi dan memberitahu pemberita bahawa "pelan 31 Ogos telah gagal".

Kenyataan BPR

Beliau merujuk kenyataan pengerusi badan perhubungan Umno Perak, Datuk Tajol Rosli Ghazali sebelum ini bahawa kerajaan Pakatan Rakyat negeri itu akan tumbang menjelang hari Kemerdekaan.Kerajaan Pakatan Perak hanya mempunyai kelebihan majoriti tiga kerusi berbanding BN.Rabu lalu, pengarah BPR Perak, Samsiah Abu Bakar memberi butir-butir mengenai penangkapan mereka.

Beliau berkata, RM100,000 berada dalam sebuah beg milik salah seorang suspek dan lima daripada mereka ditahan di sebuah hotel pada jam 6 petang Selasa lalu.Samsiah menambah, lebih RM20,000 telah bertukar tangan minggu lalu dan BPR bertindak atas maklumat orang ramai.

BPR jarang mendedahkan maklumat mengenai siasatannya dan mengenai tangkapan yang dibuat, sebelum membawa perkara itu ke mahkamah.BPR dan pemimpin kerajaan pusat telah menafikan bahawa penangkapan mereka itu bermotifkan politik.

SEMANGAT 99-UNTUK PETUGAS DAN PENDUDUK PERMATANG PAUH

No comments: