Saturday, September 13, 2008

Tentera Filifina Menyerang Ummat Islam semasa Menunaikan Solat Jumaat

13 sept 2008
Gabungan tentera filifina dari darat dan laut telah melancarkan serangan serangan keatas ummat Islam yang sedang menunaikan sembahyang jumaat di masjid Daliao, Maasim, Saranggani.. Masjid ini adalah dalam kawasan kawalan 107th Base Command of the Moro Islamic Liberation Front (MILF). Pertempuran berlaku dari 12.30pm hingga ke 3 pm di bahagian Post 3 of Camp Khalid bin Walid of the 107th Base Command.Bedilan dari 2 kapal tentera yang berlabuh di Daliao in Maasim turut di gunakan dalam pertempuran 30 mujahideen dengan 500 askar filifina itu.

Nampaknya sekarang bukan commander bravo dan kato yang di cari tetapi operasi tentera filifina telah kearah mewujudkan peperangan besar dengan ummat islam moro. Ini adalah bukannya kali pertama askar filifina menyerang ummat islam semasa bersembahyang di masjid. Pada February 11, 2003, tentera filifina telah menyerang ummat islam di Buliok Kompleks semasa ummat islam menunaikan Eidul Adha semasa Ketua MILF Salamat Hashim memberi khutbah.
Sebab itulah dalam Al Quran Allah mengingatkan Ummat Islam sentiasa berwaspada terhadap musuh berbagai bukan saja dalam medan peperangan , medan politik malah dalam masa menunaikan sembahyang berjemaah. Musuh memang sentiasa mengintai intai bila kita cuai dan lemah supaya dapat de serang secara mengejut dan kuat. Maka ayat di bawah di turunkan untuk mengingatkan ummah. Memang Allah sentiasa mengingatkan kita dengan bermacam nasihat namun kita mudah lupa

Dan apabila engkau (wahai Muhammad) berada dalam kalangan mereka (semasa perang), lalu engkau mendirikan sembahyang dengan (menjadi imam) mereka, maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri (mengerjakan sembahyang) bersama-samamu dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing; kemudian apabila mereka telah sujud, maka hendaklah mereka berundur ke belakang (untuk menjaga serbuan musuh) dan hendaklah datang pula puak yang lain (yang kedua) yang belum sembahyang (kerana menjaga serbuan musuh), maka hendaklah mereka bersembahyang (berjamaah) bersama-samamu, dan hendaklah mereka mengambil langkah berjaga-jaga serta menyandang senjata masing-masing. Orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai akan senjata dan harta benda kamu, supaya dengan jalan itu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak dan tidaklah kamu berdosa meletakkan senjata masing-masing, jika kamu dihalangi sesuatu yang menyusahkan disebabkan hujan atau kamu sakit. Dan hendaklah kamu mengambil langkah berjaga-jaga. Sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang-orang kafir itu azab seksa yang amat menghina.
Al Nisa 4 : 102


http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=15911

No comments: